Idrett-/sportsmassasje er en massasje form som går dypt og grundig ned i musklene for å løse opp spenninger som har satt seg i musklene, hjelpe til med å sirkulere ut kroppens avfallsstoffer, og tøye muskler og sener som man ikke helt får tak på med vanlige tøyemetoder.

 

Målet med Idrett/sportsmassasje er i hovedsak å hjelpe kroppen med å restituere seg etter en hard fysisk påkjenning og/eller forebygge skader og klargjøre kroppen før en hard fysisk påkjenning.

 

Idrett-/sportsmassasje er ikke nødvendigvis bare for idrettsutøvere og mosjonister. Norge er et land som kan by på mange frivillige og noen ufrivillige fysiske aktiviteter. Om sommeren og høsten er det mange som går turer i skog og mark. Jegere går dagevis i skogen på høsten. Om vinteren er det mange som går på ski. Et og annet snøfall som må måkes bort. Hagearbeid om våren. Alt dette kan være fysiske aktiviteter hvor kroppen hadde hatt litt godt av litt ekstra oppmerksomhet for å restituere seg raskere. Den ekstra tunge fjellturen, den litt lange skituren, det tunge snøfallet som måtte måkes og blomsterbedet som måtte graves.

 

For idrettsutøvere/mosjonister er det viktig å tenke på når man har massasjen i forhold til konkurranse og trening. Mine tilbakemeldinger er at massasjen ikke bør være rett før en hard økt. Musklene “går tomme” før man kommer opp i puls. Massasjen bør være 2-3 døgn før konkurranse. Hvis du har konkurranse på lørdag, så bør massasjen senest være på torsdag. Men her er det individuelle forskjeller. Massasjen kan godt være samme dag etter en tung økt. Noen har gitt meg tilbakemeldinger på at å trene maks styrke etter en massasjebehandlig er helt topp.

 

Hilsen Thomas