Naprapat

Naprapat - Atle Ekenberg og Rita Strickert - Kropp og Helseklinikken

Hva gjør en naprapat?

Naprapati innebærer å diagnostisere, behandle og rehabilitere både akutte- og kroniske smertetilstander og funksjonelle problemer i ledd og muskler. Behandlingen bygger på ortopedisk medisin kombinert med god kunnskap om bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon.

Våre naprapater Atle Ekenberg og Rita Strickert har mange års erfaring, og gir manuell behandling av muskel- og leddplager – både akutt, kronisk, forebyggende og rehabiliterende.

Pasientens anamnese (pasientens historie), undersøkelser og tester danner grunnlaget for den individuelle behandlingen. Det legges stor vekt på å analysere og forebygge underliggende årsaker.

Behandlingen retter seg i første omgang inn mot å gjenskape normal funksjon i muskel- og skjelettsystemet. Alle behandlingsformene er basert på anerkjente behandlingsmetoder.

Hvordan jobber en naprapat?

Hva kan man forvente når man kommer til en naprapat?

En naprapat jobber for å finne årsaken til dine problem. Ved første konsultasjon så tar vi en grundig anamnese og undersøkelse før vi setter i gang med behandling. Bakgrunnen til dette er for å klarhet i hva som har skjedd og hvor årsaken til plagene stammer fra. Det er ikke sikkert det blir bedre hvis man begynner behandling der hvor smerten sitter. Dette kan være et symptom på en bakenforliggende årsak, og det er viktig å klarhet i dette.

En naprapat har et stort register å spille på når det gjelder behandling. Vi jobber med muskler og ledd, i form av massasje, tøying, triggerpunktsbehandling, leddmanipulasjon og leddmobilisering. I tillegg så instruerer vi øvelser som den enkelte kan gjøre hjemme – enten det er tøying eller trening – slik at behandlings effekten skal bli best mulig.

En naprapat bruker alle disse behandlings teknikkene under en behandling for å kroppen tilbake i balanse og for å fungere optimalt.

Hva er målet for behandlinger hos en naprapat?

Ofte må det mer til enn bare det som skjer på behandling. Her kommer øvelser inn. Tøying er en god og effektiv måte å vedlikeholde resultatet fra behandlingen på slik at det ikke går tilbake. Når ting har holdt seg bra en stund så blir det mer fokus på trening. Dette er som regel lette styrkeøvelser for å både vedlikeholde og bygge litt styrke slik at plagene ikke kommer igjen.

Ved å legge alt dette sammen i en god behandlingsplan så er hensikten at man skal så fort som mulig skal kunne komme tilbake til optimal funksjon.

Hva er forskjellene mellom en kiropraktor og en naprapat?

Jeg synes dette spørsmålet kan være litt vanskelig å svare på, forteller Atle. Det er mange likheter. Vi fokuserer begge på å få tilbake optimal funksjon i ledd og muskler, og for meg er det spesielt viktig å bruke mer tid på også å behandle muskulaturen.

Hvorfor velge naprapat?

Hos meg så vil det bli satt av god tid til å diagnostisere og behandle plagene. Jeg bruker god tid på å behandle muskulaturen og leddene, og vil underveis i behandlingen teste og kontrollere at det jeg gjør fungerer og om det er andre ting det også må sees på. Teste, behandle, teste, behandle inntil ønsket resultat, avslutter Atle med et smil.

200514 - Lene M - Kundeanmeldelse.no

Hvilke behandlingsteknikker benytter en naprapat?

• Leddmanipulasjon er en teknikk der man med ulike behandlingsgrep normaliserer bevegeligheten og funksjonen i ulike ledd. Her bruker naprapaten veldig spesifikke grep, som utføres med høy hastighet, men med så liten kraft som mulig. Her kan ofte oppleve at det «knekker» i leddet man behandler.
  • Massasje av muskler og bindevev for å myke opp vevet, minske muskelspenning og øke blodgjennomstrømmingen.
  • Leddmobilisering er en veldig spesifikk og leddnær tøyning som brukes for å normalisere bevegeligheten mellom ledd. Dette er en veldig rolig og skånsom behandling.
  • Muskeltøyning for å senke muskelspenning og øke fleksibiliteten.
  • Triggerpunktsbehandling vil si at man trykker på ømme punkter i muskulaturen til de slipper og redusere en viss type smerteutstråling. De spente muskelstrengene behandles med flere ulike metoder for å senke muskelspenning.

I tillegg til behandling vil en naprapat også kunne gi ergonomisk rådgivning både hva gjelder fritid og arbeidsplass. Samt gi hjemmeøvelser og treningsveiledning til sine pasienter både for å forebygge og rehabilitere.

Naprapat - Kropp og Helseklinikken - Gjøvik

Hva er naprapati? Videoen er laget av Norges Naprapatforbund (NNF)

Hva kan en naprapat hjelpe deg med?

En naprapat kan hjelpe til med behandling av mange ulike symptomer – både akutte og kroniske plager. Her er en liste over noen av de  symptomene en naprapat kan hjelpe til med.

• Beinhinnebetennelse
  • Bekkensmerter
  • Håndledds problemer
  • Hekseskudd
  • Hodepine
  • Hofteplager
  • Hopper kne
  • Isjias
  • Kink i nakken
  • Løper kne
  • Nakke smerter
  • Ankelsmerter
  • Vondt i albue
  • Vondt i skulder
  • Vondt i ryggen
  • Fot smerter
  • Kink i ryggen
  • Nakkelåsning
  • Bekkenlåsning

Bestille time

For timebestilling eller spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt. Vi er genuint opptatt av å hjelpe deg til en bedre helse!

Online timebestilling

(klikk på bildet)

Ring oss

Send oss en epost

(klikk på bildet)

Sliter du også med stiv nakke eller andre plager?

Ta kontakt med Kropp og Helseklinikken på Gjøvik så hjelper vi deg!

Mann ved tastatur